Complexe uitdagingen

Organisaties worden complexer, met veel belanghebbenden, veel afhankelijkheden in bedrijfsketens en over de keten heen en door een veranderende wereld. En organisaties worden aangesproken op een brede verantwoordelijkheid: naast het economisch resultaat ook hun maatschappelijke en ecologische impact. En dus zijn er meer complexe uitdagingen.

  1. Ieder complex probleem is uniek. Kunst is om niet te vroeg met oplossingen te komen en open te staan voor verschillende perspectieven.
  2. Oplossingen voor complexe problemen zijn niet goed of fout. Verschillende partijen hebben verschillende ideeën over de oplossingsrichting.
  3. Er is geen ultieme test voor de oplossing van een complex probleem. Iedere oplossing laat sporen na die niet ongedaan gemaakt kunnen worden.
  4. Ieder complex probleem is ook het symptoom van een ander probleem. Op het moment dat het probleem lijkt opgelost, blijkt er een andere uitdaging aan ten grondslag te liggen.
  5. Complexe uitdagingen zijn nooit opgelost, maar kunnen zich verergeren of op een andere manier terugkomen.

Om een complex probleem aan te pakken, werkt een technisch inhoudelijk aanpak niet, maar is een adaptieve aanpak nodig.