Co-creatie

Samen werken aan verandering

Als onderdeel van adaptieve verandering wordt vaak co-creatie ingezet. Dat gaat verder dan een korte brainstorm met de doelgroep of andere stakeholders. Het vraagt om een open houding, de moed om te delen en het lef om te experimenten en leren. De belangrijkste uitgangspunten voor co-creatie:

  1. durf te vragen : heb nooit de illusie dat je weet of begrijpt wat er gebeurt of moet gebeuren, hoe het werkt of zou moeten werken en hoe de wereld in elkaar zit. Met alle belanghebbenden in gesprek gaan en hen in alle fasen van het ontwikkelproces betrekken is de effectiefste manier om aan te sluiten bij wat er speelt.
  2. geef richting met ruimte : bepaal in cocreatie met andere betrokkenen een lange termijn visie die iedereen (her-)kent. Vertaal die visie naar een strategie op hoofdlijnen, zonder teveel detail, om maximaal ruimte te houden om flexibel in te spelen op kansen en veranderingen om ons heen.
  3. leg de lat hoog : stel ambitieuze doelen vast met duidelijke mijlpalen en daag iedereen uit om met creatieve ideeën te komen om deze doelen te bereiken.
  4. sta open voor nieuwe ideeën : ben bereid om met partijen te praten die daartoe initiatief nemen. Vaak blijken sommige van tevoren onzinnig geachte gesprekken te leiden tot prachtige nieuwe initiatieven en partnerships. En kunnen onverwachte gesprekspartners, soms na veel doorvragen, met heel goede ideeën te komen.
  5. experimenteer en beweeg mee : probeer nieuwe ideeën en werkwijzen uit en ben bereid om de aanpak onderweg bij te stellen als het niet uitpakt zoals verwacht. Houd in de gaten wat er in de wereld om je heen gebeurt en haak aan om positieve initiatieven te versterken of om te reageren op mogelijk negatieve invloeden.
  6. bouw door op wat er is : vind het wiel niet opnieuw uit, maar kijk wat er al is en ga daarmee verder, bouw erop door en durf vooral ook te delen wat je zelf hebt ontwikkeld. Dat levert een steile leercurve op, met meer potentiële impact.
  7. empower anderen en creëer allianties : ondersteun partners en belanghebbenden om aan de slag te gaan, haal deze partijen bij elkaar en betrek hen actief bij projecten en bij de strategie.
  8. houd de aandacht vast : zorg dat mensen betrokken en enthousiast blijven. Dit kan door communicatie, door bijeenkomsten te organiseren, door ambitieuze doelstellingen, door projecten te blijven opstarten en vooral door met mensen in gesprek te blijven.
  9. laat anderen stralen : vier successen en zet betrokkenen in de schijnwerpers, zodat zij trots zijn en als ambassadeur optreden voor de eigen missie.
  10. meet om te leren : stel doelen vast en meet, niet alleen op aantallen, maar ook op impact. Een impactmeting zorgt vooraf voor een duidelijke doelstelling en achteraf voor inzichten in wat werkt en wat niet werkt en daarmee voor een plan voor verbetering. En positieve uitkomsten van een impactmeting leveren fantastische promotie!